Deligasi Kursus Guru Bahasa Arab di Oman

Deligasi Kursus Guru Bahasa Arab di Oman

Saturday, May 2, 2009

HARI KELAPAN

Pagi ini kami menyambung core-business kami dengan mengadakan satu lagi bengkel. Kali ini kami dibahagikan kepada 4 kumpulan khusus untuk menyediakan modul yang dirancang. Antara modul yang akan disediakan sepanjang kursus ini ialah:

1. Modul BBM (rakaman hiwar berdasarkan buku teks BA tahun 1 & 2)
2. Modul Istilah (iklan dan istilah khas)
3. Modul Bahasa Kelas
4. Modul Permainan Bahasa

Setiap kumpulan yang dibentuk ditugaskan untuk menggariskan objektif, keperluan, rangka kerja, dan timeline kumpulan masing-masing. Ketika jam menunjukan pukul 10.30, kami bersurai untuk bersiap-siap mendirikan solat Jumaat di Masjid al-Taimur yang terletak berdekatan dengan hotel penginapan.




Pada petangnya, kami berkesempatan melawat Masjid Sultan Qabus yang begitu menakjubkan. Kami difahamkan oleh beberapa kakitangan di masjid ini bahawa masjid ini telah mengambil masa selama 6 tahun untuk disiapkan dengan penyertaan daripada jururtera-jurutera dari beberapa buah negara Islam, termasuk dari Malaysia. Selesai solat maghrib, kami meninjau keindahan setiap sudut masjid. Ketika ini kami berkesempatan berjumpa dengan beberapa orang Malaysia yang bekerja di sini dan di negara Bahrain yang mengambil kesempatan cuti Hari Buruh untuk melancong.

Selepas pertemuan singkat itu, kami dibawa oleh bas Abu Khalid melawat pekan Souq Seeb yang terletak dipinggir pantai Muscat. Di pekan ini, kami berkesempatan mengunjungi sebuah kedai jahit untuk menempah pakaian tradisi masyarakat Oman dengan harga sekitar RO 6, iaitu antara harga yang termurah untuk pakaian tempahan. Sehingga jam 10.00 malam, kami dibuai oleh angin sepoi-sepoi bahasa dari pantai berdekatan sambil menikmati roti prata dan syawarma yang dijual di kedai-kedai sepanjang pantai tersebut.

No comments: