Deligasi Kursus Guru Bahasa Arab di Oman

Deligasi Kursus Guru Bahasa Arab di Oman

Tuesday, May 5, 2009

BELAJAR KHAT

Pada pagi ini kami mengikuti bengkel penulisan khat yang disampaikan oleh En. Hasan al-Bakry, Ketua Bahagian Bahan Bantu Mengajar. Pada permulaan bengkel, kami diminta menulis nama masing-masing dengan pen khat yang disediakan, kemudian satu diagnostik diberikan kepada kami untuk meninjau sejauhmana pengetahuan kami berkaitan Khat Riq'ah dan Khat Naskh.

Beliau kemudiannya memperkenalkan jenis-jenis khat seperti Nasakh, Riqa'ah, Thuluth, Diwani, Kufi dan al-Farisi disamping menjelaskan serba sedikit perbezaan antara jenis-jenis khat
tersebut. Seterusnya kami dilatih asas-asas menulis kedua-dua khat Riq'ah dan Naskh secara perbandingan. Rata-rata semua peserta menunjukkan minat dalam slot ini kerana majoriti tidak pernah didedahkan secara intensif dengan penulisan khat, apatah lagi masing-masing diberikan sebatang pen khat percuma.

Selepas slot ini tamat. Dr. Uqlah meneruskan slot dengan menyampaikan satu pendekatan yang sesuai untuk mengajar kemahiran penulisan khat kepada kami. Sesungguhnya penjelasan tersebut sangat bernas dan membawa kepada perbincangan yang menarik antara kami dengan beliau, terutamanya Ustaz Abd Aziz yang sering melontarkan persoalan-persoalan yang terbuku dalam benak fikirannya. Ketika jam menunjukkan pukul 2.00 petang, kami menaiki bas untuk pulang ke hotel penginapan.

No comments: