Deligasi Kursus Guru Bahasa Arab di Oman

Deligasi Kursus Guru Bahasa Arab di Oman

Friday, May 8, 2009

"KEPENATAN...TAPI KAMI GEMBIRA"

KHAMIS-7 MEI 2009. "KEPENATAN...TAPI KAMI GEMBIRA" Itulah perkataan yang boleh diucapkan oleh peserta kursus bahasa Arab. Hari ini peserta kursus dibawa menziarahi bandar Nizwa, sebuah bandar yang kaya dengan bangunan bersejarah. Rombongan kali ini juga disertai oleh pihak Kementerian Pelajaran Oman dan Mudiriah.

Perjalanan dari bandar Muscat ke Nizwa mengambil masa lebih kurang 2 jam. Rombongan bertolak dari hotel pada jam 7.00 pagi  dan sampai pada jam 9 pagi. Tempat pertama yang dilawati adalah Istana Jabreen. Apa yang menarik pada istana ini ialah keindahan seni bina dan ukiran yang yang masih lagi terpelihara dengan baik dalam istana ini . Terdapat pelbagai bilik  dibina di dalam istana ini antaranya bilik Imam, bilik tahanan lelaki dan perempuan, bilik mahkamah, mesyuarat dan tetamu.

Perjalanan seterusnya kami dibawa melawati sebuah perkampungan lama arab di Misfat al-Abriyeen. Latarbelakang perkampungan ini yang dikelilingi oleh banjaran gunung menyebabkan pemandangannya sangat cantik. Rombongan berpeluang berjalan melihat sendiri kehidupan masyarakat arab di situ disamping melihat beberapa kawasan menarik seperti kolam air, ladang kurma dan lain-lain. Rombongan juga dijamu dengan Halawat Omani,  sejenis manisan yang dibuat secara tradisional oleh masyarakat Oman sesudah turun daripada perkampungan tersebut.


Selepas itu peserta dibawa melawat Kubu Nizwa yang berada di Pekan Nizwa. Di dalam kubu tersebut terdapat muzium yang menceritkan tentang masyarakat Oman. Sesudah menunaikan solat Zuhur di Masjid Sultan Qabus yang bersebelahan dengan Kubu Nizwa, Rombongan bertolak ke Hotel Golden Tulip yang terletak berhampiran dengan Kota Nizwa. Disana rombongan dijamu makan tengahari oleh Kementerian Oman. Akhir sekali berlangsung sesi penyampaian cenderamata dan bergambar beramai-ramai di hadapan hotel.

No comments: