Deligasi Kursus Guru Bahasa Arab di Oman

Deligasi Kursus Guru Bahasa Arab di Oman

Tuesday, April 28, 2009

HARI KEEMPAT



LAWATAN KE SEKOLAH-SEKOLAH DI OMAN

Masa lawatan
7.30 pagi-2.00 petang
* peserta kursus dibahagikan kepada 4 kumpulan. Setiap kumpulan mengandungi 6-7 orang bersama seorang kakitangan Mudiriyah)

Jenis Sekolah
Sekolah rendah (Asasi)

Kedudukan sekolah
Sekolah bandar dan pinggir bandar Muscat

Nama Sekolah
Madrasah al-Zahraa’ Li al-Ta’lim al-Asasi
Madrasah Umal li al-Ta’lim asasi
Madrasah Zahrah al-Maarif
Madrasah Al-Uzaibah li al-Ta’lim al-Asasi
Madrasah Thurayya binti Muhammad al-Bu Sa’id

ANALISA DAPATAN AWAL SEPANJANG LAWATAN TERSEBUT

Keadaan Kelas
1) Kelas yang amat selesa. Rata-rata semua kelas mempunyai susun atur yang kemas. Beg-beg murid sama ada diletakkan di bangku panjang di belakang kelas atau digantung di tempat yang dikhaskan.

2) Kelas yang kondusif, ada penghawa dingin, kedap bunyi dan sangat selesa
3) Jumlah pelajar seramai antara 26-30 orang memudahkan pengawalan kelas

Kedudukan murid dalam kelas
1) Murid-murid belajar mengikut kumpulan, setiap murid sama ada mempunyai meja sendiri atau berkongsi sebuah meja besar dengan ahli kumpulan.

Cara guru menjalankan P & P
1) Hasil pengajaran dinyatakan di sudut papan hitam
2) Langkah –langkah yang teratur
3) Pengulangan isi pengajaran begitu kreatif
4) Penyampaian guru yang jelas dan teratur
5) Isi pembelajaran tidak begitu banyak
6) Suara guru yang sangat lantang dan menekankan sebutan yang jelas ketika mengajar.
7) KBKK diterapkan secara menyeluruh dalam setiap aktiviti.
8) Guru menggunakan gaya pengajaran berpusatkan pelajar dan BBM.
9) Rancangan pengajaran guru teratur dan diamalkan melalui P&P
10) Guru mempelbagaikan teknik pengajaran melalui aktiviti latihvtubi dan teknik penyoalan.
11) Guru sangat kreatif dalam melaksanakan aktiviti
12) Guru sentiasa memuji murid, memberi ganjaran kepada pelajar yang berjaya dalam setiap aktiviti

BBM yang digunakan
1) Bahan bantu mengajar yang pelbagai menarik minat pelajar.
2) Penggunaan BBM pada setiap aktiviti memudahkan guru dan menarik minat pelajar.
3) BBM yang berlainan dalam setiap kumpulan ketika langkah pengajaran yang sama dilaksanakan.
4) Penggunaan BBM yang berwarna warni menarik minat pelajar.

Penglibatan murid-murid dalam kelas
1) Murid murid aktif
2) Murid diminta mencuba menjawab sedaya upaya mereka.

Isi kandungan P & P
1) Guru menggunakan gaya pengajaran berpusatkan pelajar dan BBM.

Bahan –bahan yang diperolehi hasil lawatan:

1. Lagu-lagu Arab untuk tujuan P&P
2. Bahan-bahan pemulihan
3. Power Point pengajaran bahasa Arab.
4. Buku katalog bahan P&P
5. Buku Rekod Pengajaran Guru
6. Buku Panduan Aktiviti Ko-kurikulum
7. Kompilasi kertas-kertas kerja

No comments: